Razumijevanje medija i umjetne inteligencije u Bosni i Hercegovini: Stanje i izazovi!

U Bosni i Hercegovini (BiH), gdje su medijski pejzaลพ i digitalna transformacija joลก uvijek u fazi razvoja, razumijevanje uloge medija i pojavnosti umjetniฤke inteligencije (AI) meฤ‘u graฤ‘anima varira, ovisno o obrazovanju, pristupu tehnologiji i opฤ‡oj medijskoj pismenosti. Dok AI brzo postaje kljuฤni faktor u svim industrijama, ukljuฤujuฤ‡i medije, svijest i razumijevanje ove tehnologije meฤ‘u stanovniลกtvom BiH ฤesto zaostaju za globalnim trendovima.

Medijska pismenost u BiH: I dalje na poฤetku

Medijska pismenost, koja podrazumijeva sposobnost kritiฤkog razumijevanja i analiziranja medijskog sadrลพaja, joลก uvijek nije razvijena u mjeri koja bi omoguฤ‡ila graฤ‘anima BiH da u potpunosti prepoznaju kako se oblikuje i manipulira informacijama u tradicionalnim i digitalnim medijima. Prema istraลพivanjima, prosjeฤni graฤ‘anin BiH nije dovoljno osposobljen da kritiฤki procijeni izvore vijesti, prepozna dezinformacije ili razumije tehnoloลกke procese koji stoje iza proizvodnje medijskog sadrลพaja. Zbog toga, u zemlji s niskim povjerenjem u medije i visokim postotkom dezinformacija, postoji potreba za ลกirenjem obrazovanja o tome kako mediji funkcioniraju, kako se upravlja informacijama i koja je uloga tehnologije u stvaranju vijesti.

Istraลพivanje medijske pismenosti u BiH pokazuje da, iako su mladi ljudi u veฤ‡em broju prisutni na digitalnim platformama, to ne znaฤi da su nuลพno i medijski pismeni. Mnogi se oslanjaju na druลกtvene mreลพe kao glavne izvore informacija, dok manji broj graฤ‘ana aktivno provodi vrijeme u tradicionalnim medijima kao ลกto su radio, televizija i novine, koji ฤesto imaju znaฤajnu ulogu u oblikovanju javnog miลกljenja. Takoฤ‘er, velik broj graฤ‘ana nije svjestan naฤina na koji algoritmi na druลกtvenim mreลพama, kao i automatizirani sustavi u novinarstvu, mogu oblikovati njihove percepcije i miลกljenja.

Umjetna inteligencija: Zamagljena slika i neprepoznata prijetnja

Pojava umjetne inteligencije, s njezinim mnogim primjenama u svakodnevnom ลพivotu, od pametnih telefona do automatskog filtriranja vijesti na internetu, joลก uvijek nije ลกiroko razumljiva veฤ‡ini stanovniลกtva BiH. Iako su ljudi svjesni da se tehnologija ubrzano razvija, samo mali postotak stanovniลกtva zaista razumije ลกto AI zapravo znaฤi, kako funkcionira i kako moลพe utjecati na njihove ลพivote.

AI u medijima, na primjer, koristi se za automatizaciju generiranja sadrลพaja, analizu podataka, predviฤ‘anje interesa publike i personalizaciju vijesti. Meฤ‘utim, mnogi graฤ‘ani nisu svjesni kako algoritmi koji pokreฤ‡u AI mogu oblikovati njihov svakodnevni kontakt s informacijama. U BiH, gdje je tehnologija uopฤ‡e i dalje u procesu uvoฤ‘enja u mnoge sektore, razumijevanje etiฤkih i praktiฤnih implikacija AI u medijima gotovo je nepostojeฤ‡e.

Generacijski jaz u razumijevanju tehnologije

Postoji oฤiti generacijski jaz u razumijevanju umjetne inteligencije i medija. Mladi ljudi, koji su odrasli u digitalnom okruลพenju, lakลกe se povezuju s novim tehnologijama i brลพe prihvaฤ‡aju koriลกtenje alata poput chatbota, personaliziranih algoritama i aplikacija koje koriste AI. Meฤ‘utim, starije generacije, koje nisu odrasle u digitalnom svijetu, ฤesto nemaju osnovno razumijevanje kako funkcioniลกu ti tehnoloลกki alati, a joลก manje su upoznati s njihovim etiฤkim implikacijama.

Prema istraลพivanjima, stariji ljudi u BiH uglavnom nisu ni svjesni svih moguฤ‡nosti koje umjetniฤka inteligencija nudi, niti su im poznate opasnosti koje ona nosi, poput dezinformacija ili manipulacije sadrลพajem. Mnogi stariji graฤ‘ani koriste tehnologiju (uglavnom mobilne telefone i raฤunare), ali nisu u moguฤ‡nosti prepoznati kako AI oblikuje njihovu svakodnevnu interakciju s medijima i druลกtvenim mreลพama.

Izazovi i moguฤ‡nosti za poboljลกanje

S obzirom na ove izazove, kljuฤno je ulagati u obrazovne programe koji ฤ‡e unaprijediti medijsku i tehnoloลกku pismenost meฤ‘u graฤ‘anima BiH. Edukacija o tome kako prepoznati laลพne vijesti, razumjeti algoritme koji oblikuju online iskustvo i upoznati se s osnovama umjetniฤke inteligencije moลพe pomoฤ‡i u smanjenju dezinformacija i manipulacija, ฤime bi se podigla razina povjerenja graฤ‘ana u medije.

Poveฤ‡anje svijesti o AI moglo bi donijeti mnoge koristi za druลกtvo, ukljuฤujuฤ‡i bolje razumijevanje kako mediji koriste ovu tehnologiju, kao i moguฤ‡nost kritiฤkog pristupa novim informacijama. Digitalna pismenost i razumijevanje AI takoฤ‘er mogu doprinositi veฤ‡e transparentnosti u medijima, jer bi novinari i novinarke koji koriste AI u svojim radovima trebali biti odgovorni za jasno objaลกnjavanje na koji naฤin je tehnologija koriลกtena.

Zakljuฤak

U Bosni i Hercegovini, svijest o umjetnoj inteligenciji i njenoj primjeni u medijima joลก uvijek je na poฤetku. Veliki broj graฤ‘ana nema dovoljno razumijevanja o tome kako tehnologija utjeฤe na medijske sadrลพaje i njihove svakodnevne ลพivote. Postoji jasna potreba za obrazovnim inicijativama koje bi omoguฤ‡ile bolje razumijevanje kako AI oblikuje naลกu percepciju svijeta, kao i kako se mediji moraju nositi s izazovima koji dolaze s njegovom primjenom. Samo kroz educiranje graฤ‘ana i razvoj medijske pismenosti moguฤ‡e je izgraditi druลกtvo koje ฤ‡e kritiฤki pristupati informacijama i biti otporno na manipulacije u eri digitalne tehnologije.